lördag 24 november 2012

Svårt för julens alla krav


Hatar verkligen julen och tycker det är så gruvligt tråkigt att handla klappar. Men samtidigt har jag sedan länge insett att jag måste göra detta för att alla nära och kära skall bli "nöjda". För att inte handla klappar är oacceptabelt i dagens moderna samhälle.

Från början är tanken med julklappar god och det är en kul tradition, som tyvärr urartat till att bli ett måste fullt av krav. Sen kostar det på att handla inför denna högtid. Det är inte lätt att få pengarna att räcka till. Klurar just nu på hur jag skall ha råd att köpa ett Playstation till brorsdottern och en Snowracer till brorssonen. Ja vad gör man?

Sen vet jag mycket väl att jag satt ribban lite väl högt. Att köpa för omkring 1500 till varje person blir väldigt mycket pengar. Dessutom är vi fler som firar i år än på väldigt många år. Ska därför försöka hålla mig runt 1000 kr istället. Skulle gissa på att mina klappar kommer gå på runt 10000 kr + ett par små presenter á 100 kr styck. Totalt kommer julen kosta mig omkring 20 000 kr. Det är tur att vi bara firar jul en gång om året!

Att julhandla

Utifrån det jag skrivit hitintills skulle man lätt kunna tro att det är de ekonomiska konsekvenserna jag framförallt ogillar med juletiden. Men så är det faktiskt inte. De jag mest av allt ogillar är julhandel. I år har jag bestämt mig för att göra detta på internet istället. Funderar på att julhandla via den här sidan, åtminstone en del klappar till närstående. Sen kommer jag förmodligen köpa ett par på stan, men målet är att de skall vara så få som bara möjligt.

även en snowracer kostar tid och pengar att köpa
Kanske kostar en sådan här för mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar